INSÄNDARE
Den 14 juni uppmärksammades blodgivardagen. Det är en dag för att tacka alla de människor som frivilligt ger av sitt blod och sin tid för att andra ska få bättre livschanser, men också en dag för att påminna om hur avgörande blodgivningen är för att våden ska fungera.
Blodgivare är vardagshjältar. De gör ingen stor sak av sin insats, men deras bidrag kan vara skillnaden mellan liv och död för någon annan. Vid exempelvis en olycka, en cancerbehandling eller vård av en svårt sjuk patient kan tillgången till blod vara helt avgörande.
I Sverige behövs i snitt en påse blod i minuten. Samtidigt är bara en liten del av befolkningen aktiva blodgivare. Det visar hur viktig varje blodgivare är, men också varför vi behöver göra det enklare för fler att ge blod.

För oss moderater är det självklart att den som tar ansvar och bidrar till det gemensamma ska uppmuntras. Därför vill vi att Region Västmanland ska erbjuda avgiftsfri kollektivtrafik i samband med blodgivning.
Det här handlar om mer än en biljett. Det handlar om att visa uppskattning för människor som bidrar, göra det lättare att hjälpa till och stärka vårdens förutsättningar när människor behöver den som mest.
Västmanland ska vara en region där ansvar uppmuntras, där skattepengar används klokt och där vården fungerar när det verkligen gäller. Blodgivare ger av sin tid för att andra människor ska få mer tid i livet. Det förtjänar uppskattning.
En påse blod kan rädda liv. Då ska det vara enkelt att ge.
Jenny Landernäs (M) ordförande kollektivtrafiknämnden
