INSÄNDARE
Alla bussresenärer i Västmanland kommer att kunna räkna med att bussen faktiskt kör fram till hållplatsen där man väntar. Tack vare ett förslag från Vänsterpartiet i Region Västmanland ska alla bussar komma ända fram till hållplatsen före avgång.

Tidigare har bussar fått stanna långt från hållplatsen och sedan köra i väg, utan att stanna vid hållplatsen. Det har förvirrat många och särskilt svårt har det varit för synskadade och personer med begränsad rörelseförmåga.
Det kan ses som en marginell förändring, men för många är det ett stort steg framåt som gör att man nu kan vara trygg med att alltid komma på rätt buss och inte behöva springa eller fråga sig fram till den buss man vill resa med, vilket hittills har varit verkligheten för synskadade och rörelsehindrade.
Förändringen inleddes i Region Örebro där en synskadad person efter mångårig kamp och slutligen, genom beslut av Diskrimineringsombudsmannen, fått igenom att samtliga bussar ska köra fram till aktuell hållplats. Region Örebro och Region Västmanland har samma kollektivtrafikbolag, Svealandstrafiken. Därför tog vi i Vänsterpartiet detta initiativ och vi är glada att kollektivtrafiknämnden gick på vår linje. Vi vet att andra regioner kommer att följa efter, vilket leder till betydande förbättring av tillgängligheten i hela landet.

Synskadade och andra personer med funktionsnedsättning reser statistiskt mycket mindre kollektivt än genomsnittsbefolkningen. Skälen är bristande tillgänglighet, upplevd otrygghet och bristande personlig service. Den här förändringen bidrar till att fler nu kan våga resa kollektivt på egen hand och inte vara rädda för att missa bussen. I kombination med bättre hållplatsutrop, vilket Vänsterpartiet också gått i bräschen för, ökar tillgängligheten och kollektivtrafiken blir användbar för fler.
Pratima Åslund, ledamot i kollektivtrafiknämnden (V)
Fredrik Stockhaus, ledamot i regionfullmäktige (V)
Heidi-Maria Wallinder, gruppledare och regionråd (V)
