Dags att ta ansvar för våra äldre

INSÅNDARE

Branden på äldreboendet Hemgården i Skinnskatteberg väcker allvarliga frågor. Även om ingen skadades allvarligt, är händelsen en tydlig varningssignal.

Hemgården är en äldre byggnad och det är uppenbart att lokalerna inte längre motsvarar de krav som bör ställas på ett modernt och säkert äldreboende.

Våra äldre har rätt till en trygg boendemiljö, anpassad efter deras behov. Det handlar inte bara om brandsäkerhet, utan även om tillgänglighet, god arbetsmiljö för personalen och möjligheten att bedriva en värdig och god omsorg.

När en byggnad blivit så gammal att återkommande renoveringar inte räcker, måste frågan om ombyggnation eller nybyggnation tas på allvar. Det är lätt att skjuta sådana beslut på framtiden av ekonomiska skäl, men vad kostar det i längden att inte agera?

En brand – oavsett omfattning – innebär otrygghet för både boende, anhöriga och personal. Det borde vara ett gemensamt mål att förebygga, inte reagera först när olyckan är framme.

Skinnskattebergs kommun står nu inför ett viktigt vägval. Ska vi fortsätta lappa och laga, eller ska vi investera i ett äldreboende som är anpassat för framtiden? Våra äldre har byggt det samhälle vi lever i idag. De förtjänar att åldras säkert, värdigt och tryggt.

Nu är det dags att ta ansvar och påbörja en seriös dialog om Hemgårdens framtid – innan nästa olycka inträffar.

Arbetarekommunens styrelse Socialdemokraterna Skinnskatteberg

Upptäck mer från

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa