Det är inte konstruktivt att avstå från dialog

INSÄNDARE

Socialdemokraterna tillsammans med Vänsterpartiet i Skinnskatteberg har valt att tacka nej när regeringens samordnare bjudit in till samtal om frivillig återvandring, Moderaterna, Sverigedemokraterna, centerpartisterna i Skinnskatteberg tackar ja.

Den som frivilligt vill återvända till sitt hemland ska ha rätt till stöd i processen. Vi tror inte att det är konstruktivt att avstå från dialog i frågor som väcker känslor eller är politiskt svåra. Utan samtal riskerar positioner att låsa sig och missförstånd växa, vilket  Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i Skinnskatteberg vill.

Det sprids påståenden om att regeringens arbete handlar om att kartlägga personer som ska återvända, vilket är fel, oavsett vad Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i Skinnskatteberg påstår.

Syftet är att informera och ge stöd till dem som själva vill återvandra, bland annat genom att berätta om möjligheten att söka återvandringsbidrag. Det handlar inte om tvång, inte om registrering och inte om att göra skillnad på människor, vilket Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i Skinnskatteberg påstår.

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i Skinnskattebergs svar är kontraproduktivt och bidrar till en ökad polarisering samt sprider felaktiga uppgifter som bidrar till en omotiverad oro, vilket  Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i Skinnskatteberg vill.

Frivillig återvandring handlar inte om förvisning av människor, det handlar inte om att göra skillnad på människor, det handlar inte om människosyn, det som Socialdemokraterna och Vänsterpartiet  i Skinnskatteberg påstår, är att spä på det politikerförakt och den polarisering som alla säger sig vilja motverka.

Bo Öberg (M)

Jonny Emtin (SD)

Ulf Kjellin (C)

Ett svar på “Det är inte konstruktivt att avstå från dialog

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa