Vi boende i Öjersbo villaområde är mycket oroade över den avverkning som nyligen genomförts i skogen intill vårt bostadsområde.
Avverkningen har skett mycket nära barnens lekplats samt den boll- och ishockeyplan som tidigare användes av områdets barn och ungdomar. Området är nu förstört och lämnat i ett skick som upplevs både ovårdat och direkt farligt. Trädstubbar, grenar och stora mängder ris ligger kvar bara ett tjugotal meter från lekplatsen.
Föräldrar och boende ställer sig frågan: Hur kunde detta få lämnas så här? Barn rör sig dagligen i området och riskerar att skada sig på det kvarlämnade avfallet från avverkningen.
Dessutom har stora rishögar lämnats kvar. Med tanke på att människor rör sig i området räcker det med en bortkastad cigarettfimp eller annan oaktsamhet för att orsaka en brand med allvarliga konsekvenser för både naturen och de närliggande bostäderna.
Vi vill därför veta vilka åtgärder kommunen tänker vidta för att återställa området och göra det säkert igen. Kommer rishögarna att forslas bort? Kommer boll och ishockeyplanen att återställas? Hur ska säkerheten kring lekplatsen garanteras?
Vi som bor i Öjersbo förväntar oss tydliga svar och snabba åtgärder. Barnens trygghet och områdets trivsel måste prioriteras.